Duaal
Associate degree
2 jaar
September
HBO Academy, Dordrecht
HBO Academy, Hilversum
Over de opleiding
In samenwerking met het regionale bedrijfsleven verzorgt HBO Academy de Associate degree opleiding ICT-Engineer in Dordrecht, Amsterdam en Hilversum. Een tweejarige opleiding, onder andere bedoeld voor mbo-studenten ICT die verder willen leren. Tevens is de opleiding bedoeld voor werkenden in de ICT die zich verder willen ontwikkelen van mbo-niveau naar hbo-niveau. Het gaat om een duale opleiding. Dat betekent dat je een baan combineert met je studie. De opleiding ICT Engineer is NVAO geaccrediteerd.
Eén ICT-Engineer opleiding met drie uitstroomrichtingen:
- Netwerk- en systeembeheer
- Service management
- Functioneel beheer
Belangrijk kenmerk van de opleiding is dat studenten van alle uitstroomrichtingen continu samenwerken aan de verschillende onderwerpen. Kennis van elkaars belevingswereld is essentieel in het veranderende ICT landschap. Veel onderwerpen worden dan ook gezamenlijk gevolgd. De uitwerking of verdieping kan vervolgens per uitstroomrichting verschillen.
- De opleiding is in samenwerking met regionale ICT-bedrijven vorm gegeven en wordt deels bij deze bedrijven uitgevoerd. Jij hebt dus straks die kennis in huis die bedrijven willen hebben.
- Jouw ICT-baan en studie zorgen er voor dat je in twee jaar een gewilde ICT-professional bent.
- Je studeert op hbo niveau. Daarmee investeer je in een solide ICT carrière;
- Je maakt met je werkgever gunstige afspraken over de financiering van de opleiding.
- Je studeert en werkt dicht bij huis.
Solliciteren naar baan en opleiding
Wil je hiervoor in aanmerking komen dan is een werkomgeving in de ICT benodigd. Heb je nog geen baan? Dan kun je solliciteren bij werkgevers die vacatures hebben. Raadpleeg de namen van organisaties op de website, klik op onderstaande button of ga zelf op zoek naar een baan waar je de mogelijkheid hebt ernaast verder te leren. Je meldt je aan voor de opleiding bij HBO Academy en na een intakegesprek stellen we vast of je aanmelding kan worden omgezet in een plaatsing.
Voor wie bedoeld
De opleiding is bedoeld voor mbo-4 studenten die werken & leren willen combineren en hun hbo-diploma Associate degree willen behalen. Daarnaast is de opleiding bedoeld voor werkenden in de ICT die hun hbo diploma willen behalen.
Vorm opleiding
Het gaat om een duale opleiding van twee jaar. Dat betekent dat je een baan in de ICT combineert met je studie. Leren en werken zijn nauw verbonden met elkaar. In je werk voer je tevens opdrachten uit in het kader van de opleiding.
Onderwijsovereenkomst
In een duale opleiding zijn werk en studeren nauw met elkaar verbonden. In de zogeheten onderwijsarbeidsovereenkomst worden de afspraken omtrent de te realiseren leerdoelen en de uit te voeren werkzaamheden als onderdeel van de opleiding tussen student, werkgever en hogeschool vastgelegd. Deze overeenkomst wordt door de drie partijen ondertekend.
Deelnemende bedrijven en instellingen ( N.B. onderstaande bedrijven zijn uit de omgeving van Dordrecht; voor omgeving Hilversum volgt een aanvulling)
|
IC2 Innovative Computer Consultancy
|
|
Studieprogramma
De opleiding duurt twee jaar. Het gaat om een duale opleiding. Dat betekent dat je werkt in de ICT en tegelijk de opleiding volgt. Je gaat een middag en avond in de week naar school. Er zijn ook bijeenkomsten die bij bedrijven plaatsvinden. Daarnaast studeer je thuis en doe je opdrachten.
Opbouw modules
1. Inleiding IT, IS en IV
De eerste module biedt een introductie op de opleiding en legt de basisprincipes van IT (informatie technologie), IS (informatiesystemen) en IV (informatievoorziening) uit. Het doel is om studenten een solide basis en de relatie ertussen te geven in de fundamenten van IT, IS en IV die essentieel zijn voor verdere modules in de opleiding.
2. Requirements
Deze module richt zich op het verzamelen, analyseren, specificeren en valideren van gebruikers- en systeemrequirements (eisen en wensen) voor informatiesystemen. Het doel is om studenten te leren hoe ze de behoeften en verwachtingen van gebruikers kunnen vertalen naar duidelijke en haalbare specificaties die de basis vormen voor verdere systeemontwikkeling. Deze module is cruciaal omdat het de brug slaat tussen de gebruikers en de technische teams, en ervoor zorgt dat het eindproduct voldoet aan de verwachtingen van de stakeholders.
3. Ontwerpen
Ontwerpen richt zich op het ontwerpen en/of configureren van informatiesystemen door het realiseren van gebruikers- en systeemrequirements via hardware, software en netwerkinfrastructuur. Het doel is om de optimale oplossing voor de klant te identificeren en te beschrijven hoe deze wordt gerealiseerd. Deze module behandelt de verschillende stappen en technieken die nodig zijn om een informatiesysteem te ontwerpen, rekening houdend met de vastgestelde requirements, systeembeperkingen en domeinkennis.
4. Realiseren
Realiseren richt zich op de realisatiefase van informatiesystemen, waarbij de nadruk ligt op realiseren van een Proof of Concept of prototype gevolgd door de implementatie. Het doel is om studenten te leren hoe ze de juiste technologieën en hulpmiddelen kunnen selecteren en gebruiken om een IT-systeem of een deel daarvan te realiseren volgens de gedetailleerde ontwerpspecificaties en aaneengesloten manieren van het implementeren ervan in de organisatie. Deze module behandelt de verschillende stappen en technieken die nodig zijn om een informatiesysteem te realiseren en implementeren.
5. Testen
Testen richt zich op het testen van informatiesystemen om de kwaliteit en betrouwbaarheid te waarborgen. Studenten leren testmethoden en -technieken toepassen, zoals TMAP, om te controleren of systemen voldoen aan technische specificaties en gebruikersvereisten. De module behandelt testplanning, uitvoering, validatie, en documentatie van testresultaten. Belangrijke aspecten zijn het testen op technische specificaties, beoogd gebruik, foutvrijheid, en klantacceptatie. Specifieke testprofielen voor servicemanagement, softwareontwikkeling, en functioneel beheer worden ook behandeld, elk met hun eigen focus en methoden voor het testen van IT-systemen
6. Beheer en organisatie
Beheer en organisatie richt zich op het beheer en de exploitatie van IT-infrastructuur en softwareapplicaties, met een focus op continuïteit, stabiliteit en voortdurende verbetering. Studenten leren IT-beheerprocessen implementeren en optimaliseren met frameworks zoals ITIL, BiSL, en het V-model. De module behandelt beheer- en exploitatieprocessen, het gebruik van ITIL en BiSL, en de implementatie en optimalisatie van beheerprocessen. Daarnaast richt de module zich op de plaats van ICT in de organisatie, inclusief missie, visie, strategie, KPI's, ICT alignment, en SLA's. Specifieke beheerprofielen voor servicemanagement, softwareontwikkeling en functioneel beheer worden behandeld, elk met hun eigen focus en methoden voor het beheren van IT-systemen.
7. Afstudeerproject integraal
Afstudeer project integraal is de afsluitende module van de AD ICT Engineer opleiding, waarin studenten zelfstandig werken aan een ICT-project voor een bedrijf of instelling. De focus ligt op het toepassen van alle opgedane kennis en vaardigheden in een complexe situatie. Studenten werken planmatig, stellen projectplannen op, en realiseren prototypes. Begeleiding wordt geboden door docenten en praktijkopleiders, met regelmatige feedbackmomenten. Het eindproduct wordt gepresenteerd aan een beoordelingscommissie, waarbij studenten hun aanpak, resultaten en geleerde lessen toelichten, inclusief een live presentatie van het prototype.
8. Professionele vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling (PPO) lj1
Professionele vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling (PPO) lj1 vindt plaats in het eerste leerjaar en legt de basis voor de professionele en persoonlijke ontwikkeling van studenten. Dit begint met een TMA-assessment, waarmee studenten hun persoonlijke ambities en ontwikkelpunten identificeren. De module richt zich op het ontwikkelen van professionele vaardigheden en persoonlijke groei, waarbij zelfreflectie en feedback centraal staan.
9. Professionele vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling (PPO) lj2
De persoonlijke ontwikkeling van studenten in de AD ICT opleiding gaat verder in leerjaar twee en omvat zelfreflectie, feedback, loopbaanplanning, en positionering in het werkveld. Studenten leren persoonlijke ambities en ontwikkelpunten te identificeren en hun kwaliteiten binnen het ICT-werkveld te positioneren. Professionele vaardigheden richten zich op toekomstgericht organiseren, onderzoekend vermogen, en doelgericht interacteren. Studenten leren omgevingsfactoren zoals duurzaamheid en ethiek in projecten te integreren, methodische aanpakken voor onderzoek toe te passen, en effectieve communicatie en samenwerking met stakeholders te onderhouden.
Studiebelasting
Naast de lessen ben je tussen de 5 en 10 uur per week ’s avonds bezig met zelfstudie: lesstof doornemen, samenvattingen maken en opdrachten maken. Ook krijg je geregeld opdrachten mee die je tijdens je werk kunt uitvoeren. Denk hierbij aan het interviewen van ervaren collega’s, het onderzoek doen naar de huidige werkwijze rondom requirements, design, testen en projecten in jouw organisatie. Naast de verplichte lesstof schrijf je een persoonlijk ontwikkelplan met doelen die je wilt bereiken tijdens het opleidingstraject en bouw je een portfolio op met bewijzen van jouw ontwikkeling. Je krijgt werkplekbezoek, coachingsgesprekken en je presenteert regelmatig je eigen voortgang aan docenten en medestudenten. Een goede balans tussen studeren en werk ligt voor de meeste studenten op: 32 uur inzetbaar voor je werk, de rest voor studie.
Toetsing
Na afloop van ieder blok van 10 weken vindt toetsing plaats.Daarnaast vul je gedurende de opleiding een portfolio bestaande uit diverse opdrachten.
Startdatum en lesdagen
In september 2025 beginnen de lessen. Deze vinden wekelijks plaats in Dordrecht. Je gaat een middag en avond in de week naar school. De lestijden zijn van 15:00 - 21:00 uur.
We bieden deze opleiding ook aan op onze locatie in Hilversum. De exacte lesdag en lestijd op deze locatie wordt nog bepaald.
Toelating
De eisen van toelating zijn een mbo 4-diploma ICT en een (aanstaande) baan in de ICT. Na je aanmelding nodigen wij je uit voor een persoonlijk intakegesprek. We bespreken dan je ambities, motivatie en de studie in de praktijk. We bepalen samen met jou wat jij nodig hebt om met succes en plezier je opleiding te halen.
Andere instroommogelijkheden
Heb je havo of vwo gedaan? Dan is er ook een route om deel te nemen. Dat geldt eveneens voor werkenden die willen omscholen en niet het vereiste diploma hebben. Je volgt dan eerst een programma binnen het mbo waarmee je je mbo-4 diploma behaalt. Afhankelijk van je situatie kijken we wat de meest geschikte aanpak is.
21+ toets
Beschik je niet over één van deze diploma’s en ben je 21 jaar of ouder? Dan kun je deelnemen aan de 21+ toelatingstoets. Bij een positief resultaat volgt de inschrijving en vervolgens start het toelatingsproces. Meer informatie over de 21+ toets is hier te vinden.
Prijzen
Het collegegeld 2025/2026 voor de opleiding bedraagt € 5.615. Houd rekening met een gemiddeld bedrag aan leermiddelen van ca € 520 per jaar.
Jaarlijks passen we de tarieven aan op basis van prijsindexatie en kostenontwikkeling.
Ook als je particulier onderwijs volgt kun je recht hebben op studiefinanciering. Kijk voor de mogelijkheden op DUO - studiefinanciering. Heb je geen recht op studiefinanciering, dan kom je wellicht in aanmerking voor het levenlanglerenkrediet van de overheid.
Betaling in één keer of in termijnen
Je hebt de keuze om de factuur in één keer te betalen of in vier termijnen. Je ontvangt, doorgaans voor de start van de opleiding, één factuur met daarop het totaalbedrag in 4 gelijke termijnen vermeld. Wil je in vier termijnen betalen, dan dien je per termijn het deelbedrag aan ons over de maken. Bij aanvang collegejaar dien je in ieder geval een termijn te betalen, of bij aanvang van collegejaar, het gehele bedrag in één keer.
Subsidies
Levenlanglerenkrediet
Je komt wellicht in aanmerking voor het levenlanglerenkrediet van de overheid. Kijk hier voor meer informatie.
Subsidieregeling Praktijkleren
De Subsidieregeling Praktijkleren is een tegemoetkoming voor een werkgever in de kosten die hij maakt voor de begeleiding van een student. De duale opleiding ICT-Engineer komt voor deze subsidie in aanmerking.
Informatie over deze regeling vind je op de pagina van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
Diploma/certificering
ICT-Engineer is een Associate degree opleiding, een tweejarige hbo-opleiding. De opleiding is afgestemd op de eisen die het bedrijfsleven stelt. Nadat je de opleiding met succes hebt afgerond, ontvang je het Associate degree diploma.
Verder leren
Je kunt na het behalen van je Associate Degree doorstuderen voor de bachelor opleiding ICT. Informeer hiernaar bij de opleidingscoordinator.
Open dagen
Bekijk hier onze open dagen.
We organiseren ook geregeld inspiratiebijeenkomsten, klik hier voor meer informatie.
Aanvraag oriënterend gesprek
Wil je meer weten over de mogelijkheden? Vul dan onderstaand formulier in.
Aanmelden?
Aanmelden kan via de oranje button 'aanmelden'. Als je aan de gestelde voorwaarden voldoet kunnen we na de intake je aanmelding omzetten in een inschrijving.